19 Nov 2011

باب و بهاءِ شمسِ حق



سُروده ای برای ترانه شدن به سبک

Alternative Progressive Metal or Rock


ای زادۀ روح القدس / ای پادشاهِ آسمان / ای تو حیاتِ زندگان / ای رستخیز ِ مردگان

باب و بهاءِ شمسِ حق1/ سرمنشأِ نور ِ فلق / نقشت نگنجد در ورق / وصفت نیاید در بیان

هم اولی هم آخِری2/ هم غائبی هم ظاهِری / پور ِ خدای قادری / قوم خدا را چون شبان

باز از کلامت نیل شد / یعقوب، اسرائیل شد / نقش از تو میکائیل شد / ای سَرورِ کرّوبیان

موسی ز دستت دین سِتان / داوود، بَهرَت ذکر خوان / یحیی برایت جان فشان / تا بر جهان آیی عیان

از قدس و معبد برتری3  / بر کاهنان هم سَروَری / برتر ز هر پیغمبری/ ای شاهِ شاهان جهان

جام از لبت پُرجوش شد / ساقی ز تو مدهوش شد / عالَم سراپا گوش شد / چون شد دهانت نغمه خوان

عشقی درون عاشقان / نازی درون دلبران / چون حکمتی بر عالِمان / پیر ِ تمامِ عارفان
صوت و کلام ایزدی / مِهر ِ خدای سَرمَدی / کندی ز جا بیخِ بَدی / چون بَهرِ ما دادی تو جان

ای مظهرِ ذاتِ لوگوس / ای صورتِ روح القدس/ آتش زدی جانِ پُولُس / با ما چه خواهی کرد هان؟

ظلم از توان آمد فزون / خورشید، تار و ماه، خون / هر کس دهد رایی کنون / کُن داوری بر داوران6



سُراینده:
علی فرهادی پور

توضیحات:
1.باب و بهاءِ شمسِ حق: به طور خلاصه، بهائیان اعتقاد دارند که شمسِ حقیقت، در زمان ها و ادوار معین، در پیغمبران بزرگ (صاحب امر)، متجلی می شود. شعر زیبایی هم در این زمینه نقل می کنند:

آن لحظه که بر آینه تابد خورشید/ آیینه اناالشمس نگوید چه کند؟

همچنین آن ها اعتقاد دارند که حضرت باب، باب و دروازه ای بود برای حضرت بهاء الله چنان که در وبلاگ نغمۀ ورقا آمده: «آن حضرت [حضرت باب]، در حقیقت دروازه ای بودند برای معرفت خداوند و عصر جدیدی بودند در عالم وجود.»


حال در این سُروده، از کلمات عارفانه ای همچون باب و بهاء، استفاده شده و باب حق (باب و دروازۀ خدای پدر)، طبق کتاب مقدس، عیسای مسیح معرفی شده چنان که خود عیسای مسیح فرموده اند:

"من « دَر » هستم؛ هر‌که از راه من داخل شود نجات خواهد يافت، و آزادانه به درون خواهد آمد و بيرون خواهد رفت و چراگاه خواهد يافت." / انجیل یوحنا، 10: 9

و در جای دیگر فرموده اند:

"من راه و راستي و حيات هستم. هيچ كس نزد پدر نمي‌آيد، جز به وسيله من." / انجیل یوحنا، 14: 6

همچنین، بهاء، به معنی عزت و جلال است (نک به: لغت نامۀ دهخدا) و در انجیل دربارۀ عیسای مسیح می خوانیم:

"او صورت خداي ناديده است، نخست زاده تمامي آفريدگان ... زيرا خدا رضا به اين داد كه تمامي پُري [کمال] اش در او ساكن شود ..." / انجیل / کولسیان / 1: 15 و 19

و مکتوب است که جلال خدای پدر در عیسای مسیح متجلی شد:

"و كلمه جسم گرديد و ميان ما ساكن شد، پُر از فيض و راستي و جلال او را ديديم، جلالي شايستۀ پسر يگانه پدر." / انجیل یوحنا، 1: 14

"زيرا همان خدا که گفت: نور از ميان تاريکي بتابد، نور خود را در دلهاي ما تابانيد تا شناخت جلال خدا در چهره مسيح، ما را منوّر سازد." / انجیل / دوم قرنتيان / 4: 6 

"و خداي همۀ فيضها كه ما را به جلال ابدي خود در عيسي مسيح خوانده است، شما را بعد از كشيدن زحمتي قليل، كامل و استوار و توانا خواهد ساخت." / انجیل / اول پطرس، 5: 10  

پس، عیسای مسیح، تنها باب و دروازۀ رسیدن به بهاء و جلال خدای پدر است؛ تا ابد.

2."من الف و ياء [آلفا و اُمِگا]، ابتدا و انتها و اول و آخر هستم." / مکاشفه، 22: 13

"خداوند پادشاه اسرائيل و يهوه صبايوت كه ولّي ايشان است چنين مي گويد: من اوّل هستم و من آخر هستم و غير از من خدايي نيست." / اشعیا، 44: 6

3."بدانيد كه شخصي بزرگتر از معبد بزرگ در اينجاست." / انجیل متی، 12: 6

4."ملكه جنوب در روز داوري با مردم اين فرقه برخاسته، بر ايشان حكم خواهد كرد زيرا كه از اقصاي زمين آمد تا حكمت سليمان را بشنود و اينك در اينجا كسي بزرگتر از سليمان است. مردم نينوا در روز داوري با اين طبقه بر خاسته بر ايشان حكم خواهند كرد زيرا كه به موعظه يونس توبه كردند و اينك در اينجا كسي بزرگتر از يونس است." / انجیل لوقا، 11: 31 و 32

5."او [مسیح] صورت خداي ناديده است ..." / انجیل / کولسیان / 1: 15

6."خدا در جماعت خدا ايستاده است، در ميان خدايان داوري مي كند ... اي خدا برخيز و جهان را داوري فرما زيرا كه تو تماميِ امّت ها را متصرف خواهی شد." / مزامیر/ 82: 1 و 8



در سرودۀ بالا، به آیه های دیگری از انجیل نیز اشاره شده که امیدوارم خوانندگان بدانند و از ذکر آن ها خودداری شد.






No comments:

Post a Comment